...هیچ کس با من نیست مانده ام تا به چه اندیشه کنم
مانده ام درقفس تنهایی درقفس میخوانم چه غریبانه شبی است شب تنهایی من
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: زهرا پویامنش(سحر)... - دوشنبه ٢ خرداد ۱۳٩٠

 

آهن چیست : آهن یک ماده ی مغذی مورد نیاز برای ادامه ی حیات و اساسی ترین ماده ی اولیه برای ساختن گلبولهای قرمزخون می باشد .

اهمیت آهن در بدن  :

   ا- آهن یک ماده ی مغذی مورد نیاز برای ساختن گلبول های قرمز است . نقش گلبول های قرمز انتقال اکسیژن به سلولهای بدن است .

2- آهن در تشکیل بخشی از آنزیم های بدن نقش دارد .

افرادی که بیشتر در معرض کمبود آهن هستند :

1- زنان سنین باروری و به ویژه زنان بار دار : در دوران بارداری به علت رشد جفت , جنین و افزایش حجم خون مادر, نیاز به آهن افزایش می یابد . بارداری های مکرر به خصوص با فاصله ی کم موجب تخلیه ی ذخائر آهن در بدن میشود .

2- کودکان : نوزادانی که با وزن کمتر از 2500 گرم متولد میشوند . نوزادانی که نارس هستند یعنی قبل از هفته ی 37 بارداری به دنیا می آیند . کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند , چون آهن شیر مادر بهتر از سایر شیرها جذب میشود . کودکان زیر دو سال چون سرعت رشد در آنها زیاد است .

3- نوجوانان : نوجوانان به علت جهش رشد به آهن بیشتری نیاز دارند . دختران نوجوان به علت شروع عادت ماهیانه بیشتر در معرض خطر کم خونی قرار دارند .

مشکلات ناشی از کمبود آهن :

1- در شیر خواران و کودکان بزرگتر : اختلال در تکامل و هماهنگی سیستم اعصاب حرکتی , اختلال در تکامل گفتاری , کاهش قدرت یادگیری و کاهش ضریب هوشی , تعغییرات رفتاری مثل بی تفاوتی , خستگی و بی حسی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها را شامل می شود .

2- در زنان بار دار : ضعف و ناتوانی , افزایش خطر مرگ و میر مادر به هنگام زایمان افزایش خطر تولد نوزادکم وزن , نارس و سقط جنین را موجب می شود .

3- در بزرگسالان : کاهش قدرت کاری و ظرفیت یادگیری , بی حوصلگی و خستگی زودرس را در بر میگیرد.

علائم کم خونی فقر آهن :

علائم کم خونی فقر آهن بستگی به شدت آن دارد و شامل :

1-     رنگ پریدگی زبان , مخاط داخل لب و پلک چشم

2-     خستگی زودرس , سیاهی رفتن چشم و بی تفاوتی

3-     بی اشتهایی و حالت تهوع

4-     سر درد و سر گیجه

5-     خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها

6-     در مراحل پیشرفته تنگی نفس همراه با تپش قلب و تورم قوزک پا

منابع غذایی آهن :

1-     جگر ,گوشت , مرغ, ماهی و تخم مرغ

2-     سبزیجات مانند اسفناج و جعفری

3-     حبوبات مانند عدس و لوبیا و غلات (گندم , ... )

4-     خشکبار مثل توت خشک , انجیر , کشمش و خرما

 از : سارا سامانی پور

زهرا پویامنش(سحر)...
شراب رویایی شبهای ارغوان ... دلنوشته های این وبلاگ در سایت شعر نو به ثبت رسیده است لطفا در هنگام کپی برداری نام نویسنده و آدرس وبلاگ را ذکر فرمایید.
کدهای اضافی کاربر :


www.shereno.com www.shereno.com