...هیچ کس با من نیست مانده ام تا به چه اندیشه کنم
مانده ام درقفس تنهایی درقفس میخوانم چه غریبانه شبی است شب تنهایی من
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: زهرا پویامنش(سحر)... - دوشنبه ٢ خرداد ۱۳٩٠

 

حافظه برتر

چگونه می توان قدرت هوش و توانایی ذهنی خود را افزایش دهیم؟

باید تا بحال برایتان اتفاق افتاده باشد که در حفظ و یادگیری مطالب دچار اشکال شده باشید. یا اسامی و شماره ها را فراموش کنید.

انسانها دارای کارایی مغزی متفاوتی هستند و عواملی از قبیل ارث، تغذیه، آموزش، محیط و ....  .بر آن موثرند.

شما می توانید با بکار بردن روشهایی ساده و طبیعی توان هوشی خود را بالا برده و بازده مغزی بیشتری داشته باشید.

1- ورزش دادن به ذهن:  بازیهای فکری را وارد زندگی خود کنید تا همیشه مغز فعال و هوشیاری داشته باشید. همیشه با دقت گوش دهید، ببینید، اسامی، لیست خرید، آدرس و ..... را بخاطر بسپارید

- حل جدول، خواندن اشعار و حفظ آن، یادگیری یک زبان جدید، نقاشی، مطالعه کتاب، حفظ قرآن و .......در ماندگار نگه داشتن ذهن و حافظه شمابسیار موثر است.

2- ورزش دادن به جسم: ورزشهایی مانند پیاده روی تند، دویدن آهسته، شنا، دوچرخه سواری و یوگا سبب افزایش خون به مغز شده و حافظه را تقویت می کند. علاوه بر این ها یوگا تمرکز را نیز افزایش

می دهد.

3- خواب مناسب و کافی: خواب باید 6 تا 8 ساعت در شبانه روز باشد.که برای انرژی بخشیدن به مغز ضروری است.

4- دوری از استرس: استرس مغز را فرسوده کرده و انرژی بدن را کاهش می دهد. برای مقابله با آن بایستی به موسیقی گوش دهید، با کودکان بازی کنید، به دیدار اقوام و خویشاوندان و دوستان بروید و با آنها به تفریح ، شنا و کارهای مورد علاقه تان بپردازید.

5- وعده های غذایی: صبحانه باید اصلی ترین و مهمترین وعده غذایی تان باشد.از آن چشم پوشی نکنید و عادت صبحانه خوردن را در کودکان تان ایجاد کنید.

صبحانه باید سرشار از مواد فیبری( غلات و نان سبوس دار) باشد. زیرا باعث داشتن انرژی در طول روز می شود. مصرف صبحانه باعث تقویت حافظه و افزایش مهارت شناختی و کاهش افسردگی و خستگی می شود. ولی شام باید سبک باشد تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید.  

6- مواد غذایی مفید: آمینو اسیدها، چربی امگا 3 و 6، مواد معدنی و ویتامینها بخصوص ویتامین B 

سعی کنید در هر وعده غذایی هم از پروتئین گیاهی ( غذاهای گیاهی) و هم پروتئین حیوانی(لبنیات، تخم مرغ و انواع گوشتها) استفاده کنید.

- مواد آنتی اکسیدان: مغز برای خنثی کردن رادیکالهای آزاد نیاز به آنتی اکسیدانها دارد.

رادیکالهای آزاد به سلولهای عصبی آسیب می رساند و عمل واسطه های شیمیایی اعصاب را مختل می کند. مواد آنتی اکسیدان در سبزیها و میوه ها فراوان وجود دارد.

- ماهی: بخصوص آنها که در آبهای عمیق زندگی می کنند سرشار از امگا3 هستند.

- چای سبز: بعلت داشتن ماده تانین سبب کاهش تاثیر استرس بر مغز شده و از تولید آنزیمی که باعث ایجاد بیماری آلزایمر می شود جلوگیری می کندو آرامش مغزی را بهمراه دارد.

- نعناع: روغن موجود در نعناع سبب تحریک اعصاب حسی( بویایی و چشایی) شده و بدلیل داشتن منتول( ایجاد حس سرما) باعث تقویت حافظه و هوشیاری می شود..

سویا: بدلیل داشتن اثر آنتی اکسیدانی و فیتو استروژن برای تقویت حافظه مفید است.

- سایر غذاهای حافظه عبارتند از: انواع سیبها و آب سیب، انواع فلفل ها، کرفس، کدو حلوایی، جعفری، قارچ ،آناناس، دانه کنجد، گردو، تمشک و ........

 

- سعی کنید یکبار در روز بجای چای از سایر دم کرده ها یا جوشانده های گیاهی مانند چای سبز، شوید، رزماری، مریم گلی، رازیانه، سیر، زنجبیل، دارچین، ریحان و .....    استفاده کنید.

با بکاربردن این توصیه ها مطمئن باشید مغز فعالتر و هوشیارتری داشته و رضایت بیشتری از خود خواهید داشت.                                       

 

زهرا پویامنش(سحر)...
شراب رویایی شبهای ارغوان ... دلنوشته های این وبلاگ در سایت شعر نو به ثبت رسیده است لطفا در هنگام کپی برداری نام نویسنده و آدرس وبلاگ را ذکر فرمایید.
کدهای اضافی کاربر :


www.shereno.com www.shereno.com